شیر پروانه ای چیست و انواع آن کدام است butterfly valve آوند انرژی | kasrasaran


شیر پروانه ای چیست و انواع آن کدام است butterfly valve آوند انرژی | kasrasaran

حتی برخی از سیستم‌ها که نیاز دارند حجم زیادی از آب جابجا کنند، از شیر پروانه ای برای کنترل باز و بسته کردن منبع استفاده می‌کنند. باترفلای ولو قادر است در زمان کوتاه با چرخش جزئی (چرخش دسته تنها به اندازه ربع دایره) به وضعیت باز و بسته تغییر کند. شیرآلات صنعتی محصولات کاربردی هستند که به منظور کنترل جریان مایع و گاز و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • برخی از شیرهای پروانه ای در شرایط بسیار سخت از لحاظ نوع سیال، دما و فشار استفاده می شوند.
  • افست دوگانه باز و بسته شدن را صاف می کند زیرا اصطکاک تنها در چند درجه اول باز و چند درجه آخر بستن است و تقریبا اصطحکاک در ۱۰ درجه باز و ۱۰ درجه بسته شدن وجود دارد.
  • شیر هایی که اغلب از مواد PVC ساخته میشوند و دو حالته قطع و وصل هستند.
  • با فشار دادن اهرم متحرک پایین به سمت اهرم ثابت بالا می‌توان شافت متصل به دیسک را به راحتی 90 درجه چرخاند و سیال را عبور داد.
  • وقتی شیر بسته است، دیسک طوری می‌چرخد که مجرا را کاملاً مسدود کند.

در ادامه شما را با انواع آلیاژ شیرهای پروانه ای آشنا می کنیم. این شیرها در شرایط بحرانی در محیط هایی که فشار و دمای آن بالا است استفاده می شود. نسل آخر شیر های پروانه ای تریپل آفست به گونه ای طراحی شده است که می تواند گازهای آلاینده را کنترل کند و مانع انتشار این گازها شود. در شیرهای غیرمتمرکز سه گانه (Triple Offset) از متریال هایی با گرید بالا مانند فولاد ضدزنگ، فولاد داپلکس و سوپرداپلکس ساخته می شوند.

هر آنچه باید درباره شیر پروانه ای و رابر ولو بدانید

نیکل در کاربرد کلی بدنه این شیرها تاثیر می گذارد و باعث افزایش مقاومت شیر در برابر خوردگی می شود. استفاده از کروم در فولاد ضدزنگ آستنیتی باعث می شود مقاومت فولاد ضدزنگ آستنیتی نسبت به فولادهای ضدزنگ معمولی به این وب سایت بروید بیشتر شود. شیرهای پروانه ای جوشی به لوله جوش داده می شوند به همین دلیل در سرویس هایی که نیاز به فشار بالا وجود دارد، استفاده می شوند. ولو پروانه ای فولادی عموما برای سیالات غیر خورنده مانند آب، روغن و گاز در محیط هایی با دماهای بین (30-) تا 400 درجه سانتیگراد مناسب اند. این مدل شیر چون مستقیم به خط لوله، جوش می خورند بنابراین در سیستم هایی که فشار بالایی دارند کاربرد دارند.

ج2- انواع شیر پروانه ای بر اساس نحوه اتصال

نشیمنگاه به مقطع مخروطی شکل آفست ماشین‌کاری می‌شود که یک مخروط قائم‌الزاویه ایجاد می‌شود. تماس تنها در آخرین نقطه‌ی بسته شدن با زاویه‌ی ۹۰ درجه با توقف مکانیکی برقرار می‌شود، در شیر دارای نشیمنگاه فلزی، از طراحی سه آفست استفاده می‌شود. طرح بدون آفست آن برای شیری که در تأسیساتی با دما و فشار پایین استفاده شده‌اند کاربرد دارد.

مهم‌ ترین وظیفه شیرهای پروانه‌ ای چیست؟

اين محرك ممكن است دستي باشد مانند عملگر فلکه ای یا اهرمی، يا بوسيله نیروی فشار هوا (پنوماتیک Pneumatique) يا برقی (الکتریکی Electric) باشد. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله شیر پروانه‌ ای و کاربرد آن در صنعت را برای شما شرح دهد. شیر پروانه ای به سبک ویفر مقرون به صرفه ترین نسخه است و بین دو فلنج لوله قرار می گیرد. این شیر ممکن است خارج از بدنه شیر دارای سوراخ های فلنجی باشد یا نباشد، همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود. فلنج های لوله از طریق پیچ و مهره های بلندی متصل می شوند که از کل بدنه شیر عبور می کنند، همانطور که در شکل زیر مشاهده شده است. آب بندی بین فلنج شیر و لوله از طریق واشر، حلقه های O، و صورت شیر تخت در هر دو طرف شیر انجام می شود.